Anvelopele de iarnă (partea întâi)

Obligativitatea anvelopelor de iarnă a ridicat foarte multe întrebări. Incercăm să răspundem la câteva dintre ele.

Deşi în toate ţările civilizate maşinile sunt echipate iarna cu anvelope specifice, în România încă se caută “portiţe” pentru a scăpa de o cheltuială în plus, cu toate că studiile au arătat că această cheltuială se amortizează în timp şi creşte semnificativ gradul se siguranţă în trafic şi poate chiar salva vieţi.

1. Sunt obligatorii anvelopele de iarnă? Unde se poate circula şi fără?

Anvelopele de iarnă nu sunt obligatorii de la 1 noiembrie pentru toate autovehiculele, ci doar pentru cele care circulă pe porţiuni de drum cu gheaţă, zăpadă sau polei. Întrebat dacă toţi conducătorii auto sunt obligaţi să îşi doteze maşinile cu cauciucuri de iarnă, comisarul şef de la Poliţia Rutieră, Marian Zane, a răspuns: “Nu toţi. Este vorba despre circulaţia pe porţiunile cu zăpadă, gheaţă sau polei”.

El a adăugat însă că este “incorect” să nu ne dotăm maşinile cu cauciucuri de iarnă. “Este important să nu fim surprinşi. Te poţi duce la cumpărături şi să fie soare, şi când ieşi poate să ningă”, a spus Zane.

“Conducătorii auto care ştiu că îşi ţin maşinile în garaj, desigur că nu sunt nevoiţi să îşi cumpere cauciucuri de iarnă. Important este să evităm blocajele în trafic, nu amenzile”, a mai spus comisarul şef Marian Zane.

Şi reprezentanţii Autorităţii Rutiere Române (ARR) au confirmat că cei care nu circulă pe porţiuni de drumuri cu zăpadă, polei sau gheaţă nu riscă sancţiuni dacă nu au cauciucuri de iarnă. Legislaţia prevede amenzi între 2.500 şi 4.000 de lei pentru cei fără anvelope de iarnă, şoferii riscând şi reţinerea certificatului de înmatriculare al automobilului.

2. Până când sunt obligatorii anvelopele de iarnă?

Întrebat până când se aplică această prevedere, reprezentantul ARR a spus că nu există un termen calendaristic prevăzut în ordonanţa 5/2011 pentru aprobarea unor reglementări privind creşterea siguranţei rutiere. “Riscă amenzi cei care circulă pe porţiuni cu zăpadă, gheaţă sau polei dacă sunt neechipaţi de iarnă”, a declarat pentru gândul Florian Coman, directorul general al Autorităţii Rutiere Române (ARR). Termenul de 31 martie, vehiculat în presă, nu este prevăzut nicăieri, nu există o limitare, au mai explicat oficialii ARR.

3. Merită să schimbăm şi jantele?

În ţările dezvoltate din Europa de Vest, majoritatea automobilelor au două seturi de roţi – unul de vară şi unulde iarnă. Avantajele acestei abordări sunt multiple. Unul dintre acestea este faptul ca schimbarea roţilor se face mai uşor. Un alt avantaj îl constituie faptul că anvelopele au mai puţin de suferit nefiind dejantate de două ori pe an. Având două seturi de roţi, se poate opta pentru dimensiuni diferite deoarece iarna este recomandat ca anvelopa să fie mai îngustă, iar talonul acesteia să fie mai înalt. Un talon mai înalt va amortiza mai bine şocul provenit de la o denivelare, o groapă sau poate chiar o bordură în cazul unui mic derapaj. De la aceste dimensiuni diferite reiese un alt avantaj: cel economic. Poti opta pentru anvelope pe 18” vara, iar cele de iarnă pot fi pe 16” costul acestora fiind semnificativ mai mic decât al acelor pe 18”.

4. Care sunt riscurile în care se achiziţionează anvelope second-hand?

Anvelopele second-hand întotdeauna au reprezentat o loterie, la fel ca şi în cazul oricărui alt bun la mâna a doua. Majoritatea anvelopelor second-hand provin din Europa de Vest sau de la cei care îşi schimbă jantele înainte de a uza şi anvelopele.

Avantajul acestora îl reprezintă reducerea faţă costul de achiziţie care depăşeşte 50% din preţul de nou, în funcţie de gradul de uzură. Pe de altă parte, acestea pot prezenta defecte ascunse care pot provoca accidente. La fel şi jantele second-hand au aceleaşi riscuri. O jantă îndreptată defectuos poate afecta sistemul de direcţie şi implicit siguranţa celor din automobil. Cei care optează pentru această variantă ar trebui să fie mai precauţi şi să ia în considerare că riscurile generate de unele defecte ale anvelopelor sunt mai mari decât în cazul celor ce achiziţionează anvelope noi.

Comments:0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *