ClubFord: La test. Volvo XC90 D5 Inscription

Ne-am petrecut al doilea weekend din iulie în compania noului XC90, cea mai nouă creație a singurului constructor suedez de automobile. Şi nu oriunde, ci pe străzile pitorești din jurul castelului Solitude din Stuttgart, cu peisaje în care SUV-ul nordic, mașina oficială a nunţii regale din 2015 din Suedia, s-a simțit ca acasă.

Modelul pe care l-am testat avea echiparea Inscription D5, fiind varianta cu 3 rânduri scaune şi locuri pentru 7 pasageri. Încă de la primul contact am fost plăcut surprinși de către designul exterior impunător şi futurist, dominat de linii clare, puternice şi de masivele jante de 21 inch. Cu acest model Volvo speră sa rupă o parte consistentă din piața concurenților direcți X5 si ML-Klasse. Efortul designerilor de la Volvo nu a trecut neobservat nici de către specialiști, noului XC90 fiindu-i acordat prestigiosul titlu „Best of the Best” la gala premiilor Red Dot, cel apreciat premiu de design individual. Liniile noului XC90 au rămas fidele tendinței constructorului începută cu ceva ani în urmă, în silueta masivului spate putând fi recunoscuți cu ușurință umerii Volvo. Partea frontală este, în schimb, dominată de noile faruri autoadaptive cu lumini LED şi benzi luminoase pentru luminile de întâlnire pe timp de zi.

VOLVO-XC90-2015-415Ușor intimidați de cei aproape 5 metri lungime si cele 2,1 tone ale masei proprii, am pornit la drum: o apăsare de buton si propulsorul D5 a prins viață. Actuala tendință de downsizing (reducere a cilindreei si creșterea puterii prin supraalimentare) şi-a pus amprenta şi pe noul XC90: propulsorul de bază este un biturbo-diesel de 2 litri cu 4 cilindri. Cei 225cp si 470Nm sunt transmiși către cele 4 roţi motoare prin intermediul noii cutii automate „transaxle” (dispusă transversal) Geartronic cu 8 trepte de viteză.

 

VOLVO-XC90-2015-407

Din fericire, marele XC90 testat a venit dotat cu o serie de sisteme menite a face condusul său mai ușor. In primul rând accesul la bord ne este facilitat de noul sistem de suspensiecu perne de aer. Acest pachet este oferit opțional la prețul de 3,000€ si are ca funcție secundară coborârea mașinii atunci când aceasta este oprită, reducând valoarea gărzii la sol cu 3 centimetri şi invitându-şi maiestuos pasagerii înăuntru. Tot prin intermediul său am reușit sa încărcam mai ușor bagajele de mână, comenzile specifice din portbagaj permițând coborârea si ridicarea nivelului podelei portbagajului prin varierea gărzii la sol la nivelul punții din spate. O apăsare de buton mai târziu, portbagajul era închis si noi gata de drum. Un alt sistem nou de asistare a condusului este rețeaua de camere dispuse de jur-împrejurul mașinii care oferă posibilitatea de a vizualiza pe ecranul central o vedere aeriana de 360 grade in jurul unei mașini virtuale. Acest lucru este de un real folos in cazul manevrelor executate în spaţii restrânse, așa cum a fost în cazul nostru, la ieșirea din parcare.

VOLVO-XC90-2015-017

VOLVO-XC90-2015-301Interiorul noului XC90 aduce un plus de eleganţă, ergonomie şi tehnologie faţă de generația precedentă. Consola centrală reunește toate comenzile sub un singur touchscreen central de 9”, care înlocuiește cu succes multitudinea de butoane de pe consola centrala a primei generații. Noua interfață a constructorului suedez poartă numele Sensus şi funcționează similar cu sistemele de la alți producători. Marele avantaj al lui Sensus, care în opinia noastră îl şi plasează în faţa concurenţei, nu este aspectul ci partea hardware. Sensus înglobează suficientă putere de procesare astfel încât gesturi precum glisarea stânga/dreapta prin meniu sau mărirea hărții cu 2 degete se fac cursiv, fără întreruperi sau întârzieri, revenirea în meniul principal făcându-se foarte rapid prin intermediul unui buton tip „home” amplasat imediat sub ecranul de 9 inch. În afara “tabletei” au rămas doar comenzile pentru semnalizarea de avarie, degivrare parbriz şi lunetă, control volum, skip track şi deschiderea torpedoului. Trebuie sa menționăm că suprafața lucioasă a ecranului este greu de întreținut, fiind predispusă la urme de amprente şi praf. În cazul nostru, ecranul central de 9 inch era parte a pachetului opționalVOLVO-XC90-2015-402 Business Packet Pro, alături de sistemul audio premium Bowers&Wilkins, care promite o experiență audio excepțională, si ceasurile de bord electronice cu ecran de 12,3 inch. Acestea din urmă înscriu XC90 in tendința actuală de a folosi un singur ecran în locul ceasurilor analogice. La viteze mici sau pe loc, spațiul dintre turometru şi vitezometru afișează o silueta a lui XC90 alături de care sunt afișate mesaje informative precum avertizarea şi indicarea ușilor neînchise sau dacă există pasageri fără centura pusa.  În cazul în care este utilizat sistemul de navigație, aici sunt afișate harta şi îndrumările pentru deplasare.

VOLVO-XC90-2015-303

 

VOLVO-XC90-2015-420Fiind vorba despre vârful de lance al constructorului suedez, confortul pasagerilor nu a fost deloc neglijat. Scaunele cu tapițerie din piele sunt foarte confortabile şi oferă reglaje electrice multidirecționale. Pe ușa șoferului regăsim, alături de comenzile pentru geamuri si oglinzi întâlnite deja în aceeași forma la alte modele Volvo si Land Rover (perioada Ford încă își pune amprenta), şi cele 3 clasice setări pentru memorarea poziției scaunului. Fiind deja în toiul verii, nu am reușit să ne bucurăm de încălzirea din scaune, disponibilă atât pentru locurile din faţă cât şi pentru cele din spate. În schimb, am apreciat din plin sistemul de climatizare automată cu 4 zone şi reglare individuală pentru locurile din spate precum şi sistemul de ventilare din scaune disponibil, din păcate, doar pentru locurile din faţă.

VOLVO-XC90-2015-409

Drumul parcurs prin oraș a decurs fără probleme. În modul „Comfort”, noua suspensie cu perne de aer filtrează eficient puţinele denivelări din drumurile germane, oferindu-le pasagerilor o călătorie lină. În condiții de trafic urban, cu accelerări si frânări ușoare, combinația dintre propulsorul D5 si cutia Geartronic se descurcă admirabil. Schimbarea treptelor se face lin, nu există ezitări iar vibrațiile şi zgomotul motorului diesel nu se resimt în habitaclu. Am găsit foarte util şi eficient sistemul HUD: acesta afișează în zona parbrizului informații utile, perfect vizibile chiar şi în condiții de soare puternic. Cu ocazia unei scurte opriri, am testat şi sistemul de parcare automată. Acesta poate parca noul XC90 atât paralel cât şi perpendicular şi oferă, în plus, opțiunea de a scoate mașina din parcare. Încă un avantaj în lupta cu gabaritul mașinii în spaţii restrânse.

VOLVO-XC90-2015-105Ghidați fiind de sistemul de navigație, am ajuns pe autostrada ce leagă Karlsruhe de Stuttgart. Pe un astfel de drum, mașina este cu adevărat odihnitoare si plăcută la condus. Insonorizarea este foarte bună, zgomotele care pătrund în habitaclu menținându-se la niveluri scăzute. Combinația dintre pilotul automat adaptiv, cu funcție de păstrare constantă a distanţei faţă de autovehiculul din faţă, şi sistemul de asistare la menținerea benzii ușurează rolul șoferului. Vă readucem în atenție faptul că scopul acestor sisteme este de a ajuta șoferul, nu de a-l înlocui. Schimbând „foaia”, am trecut mașina în modul „Dynamic”. Suspensia a devenit mai fermă, reducând considerabil mișcările de tangaj şi ruliu, fără să afecteze prea mult confortul pasagerilor. Dar valoarea ridicată a masei proprii, la care s-au adăugat si cei 3 pasageri s-a dovedit a fi prea mult pentru „micul” motor de 2 litri. În cazul unor manevre dinamice, acesta lucrează din greu să urnească marele nordic iar  combinația cu cutia automata Geartronic scoate la iveala principalul dezavantaj al mașinilor moderne: supraalimentarea şi multitudinea de trepte de viteză nu asigură putere suficientă la schimbarea treptelor, astfel încât, chiar şi accelerările moderate încep cu o pauză, urmată de retrogradarea treptei şi acumularea presiunii.

Ajunși înapoi la dealer, am aruncat o scurtă privire şi pe lista de preţuri. Am observat o diferență de aproape 30% între prețul echipării „de bază” Inscription şi prețul modelului testat, de 81,010€, diferența regăsindu-se în multitudinea de echipamente opționale tehnice, de siguranță sau infotainment cu care autovehiculul era echipat. Chiar şi la acest nivel, având în vedere nivelul de dotare, prețul noului XC90 este unul foarte competitiv în segmentul sau.

Despărțindu-ne de uriașul suedez, ne-au rămas în gând atât confortul şi calitatea călătoriei cât şi privirile atrase ale celor din jur. Pentru că, da, noul XC90 iese în evidenţă nu datorită dimensiunii, ci a design-ului elegant, impunător şi, în același timp, modern, chiar dacă acest lucru încalcă setul de reguli tradiționale Jantelagen, conform cărora un membru al unei comunități scandinave nu are voie sa iasă în evidență sau să epateze…

VOLVO-XC90-2015-021

Le mulțumim partenerilor noștri, AutoGallery.ro .

VOLVO-XC90-2015-004

Text: Ionut Stoica & Mihai Racan / Foto: Mihai Racan

Comments:0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *