ionutz Ford Escort

Renaşterea unui Ford Escort

2011 a fost anul imbolnavirii mele. Afectiunea? Una cat se poate de frumoasa: restaurarea autoturismelor. Dupa lungi framantari si cugetari, am decis sa imi achizitionez o masina mai personala, mai “spirituala” decat contemporanul Mondeo TDCi pe care il conduc zi de zi. Din start am urmarit sa cumpar o masina care sa nu fi fost lovita, strambata si reparata, partea mecanica neinteresandu-ma foarte mult, fiind mai usor de reparat. Atentia mi s-a pus pe Escort, generatia a 5-a sau a 6-a, caroserie decapotabila si neaparat cu motorul Zetec de 1,8litri si 130cp.

Dupa lungi cautari, aceasta masina a venit in caroseria unui Ford Escort XR3i Cabrio, din 1993. Este propulsata de un motor cu aprindere prin scanteie, avand 1796 cmc, injectie indirecta de benzina si producand 130cp. Printre dotari pot enumera 4 geamuri electrice, decapotare electrica, parbriz incalzit, luneta incalzita, ABS, bTCS (brake-TCS), scaune Recaro, faruri cu reglaj electric al inaltimii, radio casetofon, radio cd player, amplificator audio (toate originale Ford), frane pe disc la puntea din fata si din spate, toate culminate cu o superba culoare albastru metalizat.

Ca orice masina veche, ea a venit si cu minusuri. In primul rand ma deranjau modificarile after-market: jante aftermarket de 15″ Exip, evacuare cat-back Supersprint si MP3 Player-ul Alpine (sistemul audio original fiind in portbagaj). Din punct de vedere al functionarii, masina avea o lipsa evidenta de putere, sistemul ABS era defect, servodirectia nu functiona din pricina pompei defecte, amortizoarele isi traisera viata, acoperisul electric nu functiona si nici geamurile laterale din spate. Caroseria incepuse sa isi arate varsta, avand rugina la pasajele rotilor din spate, in zona pragurilor in dreptul stalpilor B si de-a lungul ambelor lonjeroane din spate.

Pentru a o putea repara mai usor, am gasit si achizitionat inca un XR3i cu motor de 1,8litri, varianta de 105cp din 1994 (neinmatriculat) ca masina-piesa-deschimb care, pe langa cel de sus, avea in plus: servodirectie functionala, ABS functional, acoperis electric functional, 2 airbaguri,imobilizator electronic al motorului.

Prima etapa in restaurarea masinii a fost dezasamblarea ei completa. La interior am intampinat ceva dificultati cu diverse suruburi si repere din plastic blocate sau intepenite. Dupa o munca de 2 zile, rezultatul a fost unul foarte bun. Am fost foarte multumit de starea generala a caroseriei, nu existau urme de avarii structurale si nici alte zone ascunse de rugina. Totodata descoperisem si cauza nefunctionalitatii sistemului ABS: lipsa senzorului de la o roata. Beneficiind de zile insorite, dezasamblarea a fost facuta afara. A urmat introducerea caroseriei in garaj (unde va si sta o luna de zile), separarea ei de motor, demontarea puntilor si a franelor si suspendarea caroseriei in vederea lucrului la partea sa inferioara.

ionutz Ford EscortPartea inferioara a caroseriei a fost curatata initial cu jet de apa sub presiune. Au fost indepartate zonele de rugina superciala cu flexul cu peria de sarma. Zonele afectate critic de rugina (praguri, lonjeroane) au fost decupate si inlocuite cu tabla noua. A urmat apoi indepartarea vechii izolatii si pregatirea pentru noul strat: dupa indepartarea micilor puncte superficiale de rugina, toata partea inferioara a fost spalata si in acelasi timp tratata cu o solutie anti-rugina. Dupa ce solutia a fost lasata aproximativ 24 de ore sa actioneze, in zonele cu metal expus au fost aplicate doua straturi de grund antirugina urmat de un strat mastic pensulabil, aplicat si la imbinari si in alte zone expuse. Dupa uscarea si intarirea masticului au mai fost aplicate doua straturi de vopsea si in final, cu ajutorul compresorului, un strat de material protector cauciucat pe toata partea inferioara a caroseriei, si in interiorul pasajelor rotilor. Aceasta a fost si cea mai lunga si laborioasa etapa din procesul de restaurare. A meritat insa, caroseria fiind perfect refacuta si izolata.

 

A urmat dezasamblarea completa a puntilor. A decurs usor, fara probleme deosebite. Partile metalice ale puntilor au fost trimise la sablat si la vopsit electrostatic. Rezultatul a fost unul excelent, componentele puntilor fiind ca iesite din fabrica. Articulatiile puntilor au fost scoase si schimbate cu unele noi, originale; la fel si rulmentii si amortizoarele. Arcurile au fost curatate, sablate si revopsite. A urmat reasamblarea puntilor, toate suruburile fiind verificate, inlocuite si stranse la cuplurile nominale declarate de producator. Puntile au fost montate apoi pe caroserie, si caroseria trimisa la vopsit.

ionutz Ford EscortIntre timp, s-a inceput lucrul la motor. Acesta a fost complet dezasasamblat curatat si degresat. Aici au aparut si mici „surprize”: un dinte de la o veche curea de distributie, urme pe suprafata pistonului 1 si o garnitura de chiulasa neoriginala. Demontarea chiulasei a descurs fara probleme: cu ajutorul unei chei speciale au fost extrase supapele, toate componentele (chiulasa, supape, tacheti, arbori cu came) au fost curatate si degresate, supapele au fost slefuite cu pasta speciala si remontate (cu simeringuri noi, bineinteles). In timpul in care injectoarele au fost trimise la curatat, blocul motor a fost si el curatat si revopsit. A urmat reasamblarea motorului, utilizand garnituri noi, originale pentru absolut toate componentele (chiulasa, capac chiulasa, baie de ulei, simeringuri arbore cotit, pompa de apa, galerie de admisie si evacuare, O-ring-uri injectoare etc). Exista si varianta utilizarii unor garnituri mai ieftine, aftermarket, dar fiind vorba de piese aflate „adanc” in interiorul motorului nu am dorit sa risc. Ulterior, a fost montata si pusa la punct distributia. Motorul era acum pregatit pentru a fi reunit cu caroseria.

In asteptarea caroseriei de la vopsitor, a fost efectuata si repararea etrierelor. Dupa ce au fost curatate le-a fost verificata functionarea: cele flotante de la puntea din fata functionau cat de cat bine, dar aveau garniturile exterioare perforate. Functionarea etrierelor fixe din spate (cu cate 2 pistonase fiecare) era sublima dar lipsea cu desavarsire. Din cele patru pistonase, doar unul se deplasa lin, restul fiind blocate sau se deplasau cu greutate. Dupa ce le-am desfacut si le-am analizat cu atentie am observat si problemele: lichidul de frana a fost schimbat foarte rar sau deloc (ele erau pline cu un fel de pasta/noroi, canalele fiind aproape infundate. A doua cauza era patrunderea ruginei in cilindri prin garniturile exterioare perforate, “umfland” oarecum garniturile interioare. La inceput nu am fost sigur daca sa cumpar garnituri originale (foarte scumpe) sau aftermarket de pe ebay pretul ajungea la aproximativ 50lire set complet de garnituri atat pentru puntea din fata cat si pentru cea din spate. Cu o oarecare incredere si am comandat 2 kituri aftermarket pentru puntea din fata si cea din spate. S-a dovedit a fi o alegere buna, kiturile fiind foarte calitative si odata montate ofereau etrierelor noi vopsite o functionalitate si un aspect foarte bun.

ionutz Ford EscortVenirea caroseriei de la vopsitorie a fost (pe langa o adevarata doza de adrenalina) urmata de o reasamblare maraton a tuturor partilor componente. Toate subansamblurile fiind acum curate si/sau noi, totul s-a potrivit foarte usor. Montarea motorului a descurs fara probleme, la fel ca si cea a sistemului de franare si alimentare cu benzina. Ornamentele interioare din plastic au fost curatate si tratate cu solutii speciale de revitalizare. Mocheta interioara si cele din portbagaj au fost trimise la curatat, de unde s-au intors ca noi. Husele scaunelor si ale banchetei din spate au fost scoase si spalate separat. Recomand oricui dezmembrarea scaunelor si spalarea huselor la masina spalat. Rezultatul este mult mai bun decat spalararea lor montate.

Momentul de maxima intensitate a fost repornirea motorului: acesta a pornit din prima incercare, fara ezitari ca si cum era dornic sa prinda viata dupa lunile intregi in care a stat depozitat pe un palet. In final, pot afirma ca a fost o (prima) experienta foarte placuta si foarte educativa. Rezultatul? Exceptional.

Comments:2

Leave a Reply to cougar89 Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *