Adaptarea sistemului manual pentru reglarea înălțimii la faruri Bi-xenon Focus mk2

Tutorialul se poate aplică și farurilor de Focus mk2 facelift, Kuga mk1 și C-max mk1. Singura mențiune este că, fiind alt model de faruri, motorașul poate fi mai greu de schimbat. Cele 2 faruri bi-xenon de Focus mk2 au fost achiziționate în stare impecabilă de la dezmembrări. Au venit complete, cu becuri, drosere, motorașe și mufe. Au mai fost achiziționate 2 motorașe de reglaj al înălțimii pentru faruri normale și mufele motorașelor, tot de la dezmembrări, vânând mașini avariate, cu farurile sparte. Am făcut asta deoarece am vrut să păstrez farurile mele intacte, în caz că am vreodată nevoie de ele.

Am desfăcut mufa mare a farului cu o surubelniță lată, o operațiune destul de grea dar care se face fără stricăciuni dacă ai răbdare. Poate fi de ajutor și să strângeți puțin din interior clema. Așa arată mufa:

imag0960-copy_1 imag0961-2

Garnitura de pe margine, de regulă, îmbătrânește și se rupe așa că nu strică să aveți altele de rezervă sau ceva silicon (eu recomand cel negru de garnituri, de îl găsești în benzinării, pentru că nu are proprietăți adezive deosebite așa că va facilita potențialele viitoare intervenții).

În poza 1 am folosit mufa de far stock, de pe care am prelevat mufa motorașului așa că o să vin cu mențiunea că mufa farului bi-xenon are cabluri pe toate pozițiile, toate sunt negre așa că trebuie lucrat cu atenție. Mufa motorașului farului bi-xenon are 4 pini, trebuie păstrați ~2 cm din cei de pe pozițiile 7 și 9 (o parte are pini nr par, cealaltă parte are pini nr impar – dacă nu știți care cum sunt e bine să vă luați după mufa farului, ea are numere pe margine – vedeți poza mai jos), va fi mai ușor să cositoriți și să izolați. Pe pinul 1 trebuie pus cablul roșu al motorașului stock, va fi mai greu și aveți neapărat nevoie de un letcon cu vârf subțire și lung.

imag0935

Celelalte două cabluri le-am tăiat cu o unghieră cât mai din ras posibil pentru a nu mă încurca sau a provoca surprize în viitor. Se scoate mufa farului bi-xenon din far și se păstrează, în cazul în care nu vă ajung mufele stock (sunt destul de scurte). Mufa stock am tăiat-o la fel, cu unghieră cât mai din ras posibil.

imag0951

Firul roșu se cositorește pe poziția 1, alături de cablul de comandă pentru faza scurtă (motorașul de reglaj nu funcționează fără faza scurtă), cablul maro pe poziția 7 iar cel negru pe poziția 9). Dacă ați păstrat din mufa originală 1-2 cm de cablu așa cum am sugerat cositoriți și folosiți tub termocontractabil de 1 mm la rece. Ar trebui sa arata așa:

imag0962

După ce ați făcut asta, puteți considera că partea migăloasă s-a terminat.
Atenție!: Dacă nu aveți posibilitatea să luați de pe o mașină donatoare mufă cu 10 pini (de regulă pe mașinile cu echipări superioare și/sau faruri adaptive/bi-xenon din fabrică puteți face o punte între pinii 6 și 8 pentru a se aprinde xenonul. Acest lucru nu este recomandat deoarece pinul 8 este mult mai gros ca oricare alt pin din mufă și este folosit pentru a asigura masa exclusiv droser-ului. Folosirea unei punți între pinul 6 și pinul 8 poate afecta instalația electrică a mașinii, provocând topirea izolației cablului de masă și crescând riscul de incendiu
*Punte = un cablu cositorit între 2 pini, de regulă semănând cu litera U întoarsă.

După adăugarea mufei putem trece la adaptarea motorașului. În farul drept motorașul normal se montează fără adaptări prea mari. În schimb, motorașul farului stâng nu poate fi răsucit din cauza electromagnetului lupei asa ca trebuie sa improvizați. Eu am desfăcut flanșa motorașului bi-xenon folosind o șurubelniță mică.

imag0945-copy

Am folosit o pilă pentru a teși bulbii de fixare a motorașului stock apoi am introdus prin presare flanșa scoasă. După ce măsurați și vă asigurați că puteți pune motorașul, că nu atinge nimic, între electromagnet și motoraș sunt cel putin 3 mm distanță iar capacul farului se poate monta fără probleme, puteți fixa definitiv flanșa folosind un adeziv precum Picătura.

imag0948 imag-art-01

* notă: în poză, flanșa nu era pusă bine, nu puteam pune capacul farului. A trebuit sa o adaptez și să renunț la unul dintre șuruburile de fixare.
O altă problema este că bulbii motorașului bi-xenon sunt mai mari așa că dacă punem motorașe normale lumina va tremura violent pe drumuri proaste. Soluția mea a fost sa folosesc niște bride de plastic (aka șoricei) și să strâng urechea de prindere în jurul bulbului.

imag0943
* am făcut o poza pentru a vedea diferențele, în mijloc este motorașul fără modificări, în stânga este cel modificat de mine iar în dreapta cel original pentru bi-xenon. Pe lângă bulbul mai mare, este și tija mai lungă: unii se vor trezi în situația de a nu putea regla farurile prea sus (adică un nivel normal). O soluție ar fi să tăiați bulbul motorașului stock din ras și cel al motorașului bi-xenon cu puțină tija, urmând sa îl îmbinați cu tija motorașului stock.

imag0946
Am folosit cele mai mici bride, 90 x 2,2 mm (aveam un set cu mai multe mărimi luat în trecut de la Lidl).

imag0947
* este necesar să fie puse pe poziție (montate) dinainte dar strânse abia după ce este introdus/fixat motorașul.
După ce ați strâns la maxim și va asigurați să jocul lentilei în far este minim, puteți conecta mufa la motoraș și să puneți capacul, asigurându-vă că toate cele 4 cleme clipsează.

O altă problemă pe care am avut-o a fost că farul din stânga bătea prea jos, astfel nu puteam sa reglez farurile sa bată în linie. Rezolvarea fost prelungirea tijei motorașului cu o bucata din tija + bulbul farului bi-xenon. Am folosit o pila pentru a netezi marginile apoi am lipit tot cu Picătură. Probabil merge și altfel de adeziv dar am vrut cea puternic, rezistent la căldură și umiditate.
imag-art-02
* notă: folosind bulbul de bi-xenon nu am mai avut nevoie sa strâng clema de pe oglinda cu șoricei (doar la farul acesta, din stânga)

Acum farul se va regla la fel ca unul clasic, din rotița de pe blocul de lumini. Să o folosiți ori de câte ori transportați ceva greu pentru ca lumina becurior cu xenon este foarte deranjantă pentru ceilalți participanți la trafic.

PS: Pentru pinul de masa de pe poziția 8 eu am ales sa schimb complet mufele mașinii oricum cele originale nu erau în stare prea bună) iar masa am luat-o de la unul din cele 4 șuruburi care prind trager-ul. Să curățați bine șurubul și să îl dați cu ceva soluție anticorozivă sau ulei/vaselină pentru a încetini procesul de ruginire (rugina, în general, nu face bine contactelor electrice). Aveți nevoie de un papuc tip inel cu gaură de 10 mm pentru a încăpea pe șurub.

Am avut nevoie de: trusa de imbusuri stelate, șurubelnițe late diverse mărimi, cheie de 14, cutter, forfecuță/unghieră, patent cu cioc, tub termocontractant de 1 mm + altele mai mari, 2 papuci cu inel de 10 mm, cositor și pastă decapantă, adeziv Picatură, silicon (dacă este cazul), 2 mufe pentru faruri (partea de pe mașină), 2 motorașe stock și 2 mufe cu 3 pini pentru ele.

imag0952

Video cu funcționarea reglajului:

Foto, text & video: Alex Chiaburu

Comments:0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *