ClubFord: La test. Noul Ford Mondeo Wagon 2.0 EcoBoost 240CP A6

Ajuns la a 5-a generație, urmașul modelului care ne impresiona în Casino Royale condus fiind de Daniel Craig, a devenit în sfârșit o maşină globală, în toată puterea cuvântului. Ford şi-a dorit acest lucru încă de la prima generație, chiar numele ales de constructor subliniind această intenţie (din lat. „mundus”, lume).

IMG_2347Am ales să testăm al 5-lea Ford Mondeo cu ocazia întâlnirii regionale a membrilor ClubFord de la Bacău din 21 martie. Primul contact cu maşina l-am avut în parcarea dealer-ului Ford BDT. Aici am şi aflat că vom testa vârful de gamă, în versiunea sa „familială”: Ford Mondeo 2.0 EcoBoost Wagon în varianta de 240cp. Noul design face ca mașina să iasă în evidenţă indiferent de situație, conferindu-i acesteia o parte din aerul nobil al mașinilor sportive englezești. Surprinzător de echilibrată este caroseria tip wagon care, prin design, reușește să-şi camufleze foarte bine dimensiunile generoase şi, în același timp, să atragă o mulțime de priviri, lucru mai rar văzut în cazul unui Wagon. Spunem dimensiuni generoase pentru că volumul portbagajului lui Mondeo Wagon ajunge la valoarea de 1605 litri cu bancheta rabatată şi roată de rezervă de dimensiuni reduse.

IMG_2437Interiorul noului Ford Mondeo aduce un salt simţitor din punctul de vedere al calității şi ergonomiei faţă de generaţia precedentă. Plasticele tari, inamicele presei auto din Romania, au dispărut aproape complet, îmbinările sunt ferme şi nu lipsesc detalii elegante cromate din zonele cheie, precum conturul butoanelor pentru selectarea memoriei scaunelor sau pentru reglajul acestora. Varianta Titanium pusă la dispoziţia ClubFord beneficia, printre altele, de tapiţerie din piele şi scaune faţă cu reglaj electric pe 10 direcţii, cel de pe partea șoferului având şi funcție de memorie, pe care probabil nu o veţi folosi pentru ca nu veti dori sa va lăsaţi maşina pe mâna altui şofer.  Odată urcat la volan, noul Mondeo prinde viaţă, aducând scaunul şi volanul în poziţia memorată şi uimind prin multitudinea de informaţii şi setări afişate pe ceasurile de bord cu display color de 9”.

IMG_2439

Fiind cald afară, nu am folosit sistemul de încălzire în scaune sau volan şi nici degivrarea, dar cum nu am fost dezamăgiţi de aceste opţionale la alte modele Ford de generaţie mai veche, sigur nu ne vor dezamăgi nici pe acest model. Direcționarea aerului condiţionat pentru locurile din spate a suferit şi ea modificări, migrând din zona mediană a stâlpilor B, pe consola centrală. Fluxul de aer are mai multă putere, dar direcţia parcă nu mai este atât de precisă pentru zonele mai înalte. Încă lipseşte un buton dedicat pentru direcţionarea aerului spre zona spate sau un traseu separat, el fiind în continuare pe acelaşi traseu cu direcţionarea aerului către picioare pentru locurile din fata. Pornit, propulsorul navei amiral a Ford în Europa toarce insesizabil, doar acul digital al turometrului dându-l de gol.

IMG_2446Drumul pana la Bacău a început, bineînțeles, cu un drum prin Bucuresti. Aici s-a făcut imediat simțit confortul oferit de cutia de viteze automată ce echipa modelul nostru: 6F35. Aceasta este o cutie automată clasică cu 6 rapoarte, dezvoltată în cadrul unui program comun început în 2002 intre Ford şi GM. Sistemul Start&Stop colaborează foarte bine cu această cutie automată, doar o ridicare uşoară a pedalei de frână fiind necesară ca motorul sa repornească, fără ca maşina să se pună în mişcare. Am observat totuşi ca în condiţiile de trafic intens cu înaintări de câte 1 metru, acesta are tendinţa de a interveni puţin cam des, fapt ce ne-a determinat sa îl decuplăm temporar.

IMG_2442Odată scăpați din traficul intens din Bucureşti, am pornit spre destinaţie. Drumul parcurs până la Bacău, în regim de noapte, ne-a dat ocazia să descoperim utilitatea tuturor dotărilor opţionale destinate asistenţei şoferului.  De departe s-au remarcat noile faruri adaptive, cu tehnologie LED şi asistenţă pentru luminile de drum. Lumina acestora este puternică, uniformă şi dirijată în funcție de viteza de deplasare. La viteze mici, zona luminată este mai scurtă, dar mai lata, aceasta acoperind o zona mai lunga pe măsură ce viteza creşte, pentru a oferi şoferului o vedere în profunzime asupra carosabilului. Nu am întâlnit probleme la funcționarea asistenţei pentru lumina de drum: aceasta a funcționat cat se poate de natural, preîntâmpinând practic nevoia şoferului de a  baleia între luminile de drum şi cele de întâlnire. în total, în funcție de viteza, viraj şi chiar starea vremii, sistemul Ford Dynamic LED poate comuta intre 8 moduri diferite de funcționare.

IMG_2420Un alt ajutor pe care ți-l oferă Mondeo din dorința de a-ți face călătoria cȃt mai puțin solicitantă este “Lane Assist”. Am testat acest sistem atȃt ȋn Bacău, cȃt și ȋn afara orașului și am fost plăcut impresionați de el. Ce-i drept, acest sistem are randament maxim ȋn regim de autostradă, nu pe drumurile naționale care sunt mai sinuoase, cu marcaje nu tot timpul vizibile sau care „cer” evitarea unei gropi sau a unui alt participant la trafic. În același pachet, Mondeo a primit şi pilotul automat autoadaptiv, dotare regăsită şi pe generaţia anterioară. Această varianta aduce pilotului automat,  care doar păstrează o anumită viteză de croazieră, şi posibilitatea de a păstra o anumită distanţă faţă de mașina din fata, ce se poate mari sau micsora în 5 trepte, tinand cont şi de viteza de deplasare a autovehiculului din faţă şi reducând viteza, la nevoie, până la 20km/h. Judecând după eficienţa acestor două sisteme, se pare că Ford mai are doar un pas de făcut şi ne va oferi în curând mașina care se conduce singura. În același timp, Ford ne avertizează ca aceste sisteme sunt gândite pentru a ajută șoferul, nu pentru a-l înlocui, iar cunoștințele acestuia în materie de șofat sunt încă necesare.

IMG_2447 Am fost plăcut surprinși şi de noua oglinda exterioara electroheliomata de pe partea șoferului. Funcționarea acesteia este similară cu cea a oglinzii centrale retrovizoare, care se întunecă atunci când intensitatea luminii care se reflectă în aceasta e mai puternică decât intensitatea luminii exterioare. Tot la tehnologii menite să ajute șoferul menționăm şi sistemul BLIS ce a fost montat pentru prima oara pe generaţia anterioară de Mondeo şi care anunță șoferul, prin aprinderea unui martor pe oglinda exterioară retrovizoare, de existenţa unui autovehicul în apropierea maşinii, pe una din laterale, autovehicul care poate fi în aşa-numitul unghi mort. Am fost puşi în alertă de noul sistem de atenționare a șoferului atunci cand ne-am apropiat mult prea repede de maşina din faţă. Disponibil şi pe generaţia anterioară, dar de această dată îmbunătăţit, el monitorizează şi felul în care şoferul are tendinţa sa conducă maşina: în cazul unui condus sportiv, avertizările vin mult mai rapid decât în cazul unui condus lent. Şi modul de avertizare este îmbunătăţit: avertizarea sonoră este acum dublată de o avertizare vizuală cu o serie de LED-uri  roșii dispuse transversal la baza parbrizului, în dreptul ceasurilor de bord.

IMG_2352

Mondeo ȋi oferă șoferului tot ce este necesar, dar nu neglijează nici pasagerii. Pe lângă scaunele confortabile din piele, spațiile de depozitare sunt bine gȃndite și așezate acolo unde ai nevoie de ele. Ne-a plăcut în mod deosebit torpedoul care este bine compartimentat. Acesta încurajează eficienta, subliniindu-şi discret utilitatea inițială (din en. „glovebox”) şi oferind suficient loc pentru stocarea ordonată a obiectelor uzuale precum mapa cu cărţile service, a unei umbrele de mici dimensiuni si, de ce nu, a unei perechi de mănuşi pentru cei mai clasici dintre noi. Cotiera centrală, deşi fixă şi amplasată puţin cam în spate pentru cei cu statura mai mica, oferă și ea doua spatii supraetajate de depozitare.

IMG_2445În zona inferioară a cotierei se regăsesc toate opțiunile de conectare media: portul USB, intrări RCA audio stereo cat şi video, precum şi cardul de navigaţie cu harta Romaniei, bineînteles,  detaliată în proporție de 99%. O altă tehnologie nouă, patentată Ford, este şi integrarea unor AirBag-uri pentru centurile din spate, ceea ce le face sa aibă un mod de folosire un pic diferit, acestea fiind extensibile din 2 zone, iar sistemul de prindere fiind fix pe centura, ceea ce cere putin timp de acomodare – nu ştim exact cat, pentru că în cei aproape 800km, noi nu ne-am obisnuit cu ele.

 

IMG_2412 Acaparați de tot ceea ce propune interiorul, nici nu ne-am dat seama ce repede treceau kilometrii ȋn drumul nostru către ȋntȃlnirea de la Bacău. Cȃnd am reușit să ne recuperăm atenția, am fost surprinși de suspensia adaptivă care ne ferea de eventualele denivelări ale drumului. Diferența ȋntre cele trei setări („Comfort” – „Normal” – „Sport”) selectabile prin intermediul meniului din ceasurile de bord este ușor de sesizat. Accesarea setarilor pentru suspensie cere mai multă atentie din partea şoferului faţă de varianta implementată pe generaţia anterioară, unde trecerea între aceste moduri se făcea mai uşor, apăsând direct pe butoanele corespondente, amplasate în consola centrală, sub unitatea audio. Ceea ce surprinde este faptul că și ȋn setarea “Comfort”, când suspensia este foarte moale şi mașina plutește elegant peste denivelări, în cazul porțiunilor virajate, noul Mondeo se comportă foarte bine, ajustând singur nivelul de amortizare necesar pentru a ajuta la poziționarea corectă a mașinii pe carosabil prin comutarea automată între modurile „Comfort” şi „Sport”. Ȋn modul “Sport” ținuta de drum se schimbă radical, stabilitatea fiind semnificativ îmbunătăţită, în detrimentul faptului ca denivelările se simt mult mai puternic.

IMG_2345Folosiți şi modul „Sport” al cutiei 6F35 şi veți avea parte de o faţă nevăzută a acestui Dr. Jekyll: setarea asistării direcţiei trecută automat în modul “Sport”  şi propulsorul de 240cp menţinut mai sus în turaţii vor aduce un zâmbet discret celor mai sportivi dintre noi. Opțional, comanda asupra treptelor de viteză se poate prelua prin intermediul padelelor amplasate pe volan, pentru a avea pe deplin controlul. Există, totuși, limite pentru a proteja cutia de acțiuni dăunătoare, cum ar fi subturarea sau supraturarea motorului.

 

Finalul călătoriei ne-a găsit, bineînțeles, în faţa temutei pompe de alimentare: cu puţin sub un plin am efectuat un drum de aproximativ 800km. Reiese un consum de 7,8 l/100km, puțin mai mare decât cel declarat de producător (5,8 l/100km), dar deloc mare pentru o mașină aproape noua (2000km efectuați după finalul testului), în condițiile prezentate anterior.

Ford Mondeo a evoluat mult de la mașina despre care Jeremy Clarkson se întreba retoric, conducând-o „Why do we buy anything else?”: de la berlina accesibilă de familie care l-a forţat pe Tony Blair să inventeze termenul „Mondeo man” a devenit un etalon al calităţii şi tehnologiei, reprezentând, în opinia noastră, un concurent serios pentru mărcile aparent mai bine cotate. Rămâne să vedem cum se va descurca noul Mondeo, proaspăt lansat pe piața europeană, în faţa celui mai aprig test: testul proprietarului.

Acest test l-am făcut exclusiv pentru Asociația Club Ford Romȃnia și forumul www.clubford.ro cu prilejul ȋntȃlnirii regionale a membrilor ClubFord de la Bacău. Le mulțumim partenerilor noștri, Ford Romȃnia și BDT – Dealer Ford, pentru modelul pus la dispoziție și pentru susținerea proiectului „ClubFord: La test”.

IMG_2325

 

 

Comments:0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *