ClubFord: La test. Ford Edge, în drum spre Europa.

Au trecut deja 9 ani de când Ford a lansat pe piaţă primul Edge. Bazată pe noua plaftformă globală CD4, a doua generaţie Ford Edge va veni în Europa încărcată cu mai multă tehnologie, calitate mai bună a construcţiei şi cu un comportament dinamic îmbunătăţit semnificativ.

Ford-Edge_2Lansat în 2006, Edge a ajutat la definirea segmentului Crossover Utility Vehicle în Statele Unite ale Americii, cea mai mare piaţă de acest gen din lume, unde Ford pastrează poziţia lider în vânzări pentru al 4-lea an consecutiv. Cu 1,4 milioane de unităţi vândute în 2014, Ford a înregistrat o creştere de 11% faţă de 2013. Pe plan global, lucrurile stau la fel de bine. In Europa, Kuga înregistrează creşteri de 31%, iar în China, ovalul albastru se afirmă, de asemenea, ca specialist în acest segment: +20% pentru Edge, +42% pentru EcoSport şi aproape dublu pentru Explorer. In SUA, Edge este lider la limită în segmentul crossover-elor compacte, cu 108,000 unităţi vândute. Acesta devansează, în ordine, Kia Sorento (102,000), Hyundai Santa Fe (81,000) şi Nissan Murano (42,000). Un amănunt important, explicat de Phoenix Mark Schirmer, directorul de comunicații pentru autovehicule comerciale pentru America de Nord, este că Edge se comportă ca produsul de vis al oricărui constructor de automobile: 50% dintre clienții săi sunt “conquest customers”, adică, ei sunt seduși pentru prima dată de Ford.

Fiind parte a noii viziuni globale “One Ford”, noul Edge a primit mai mult decât actualizările de faţadă, bogate în sinonime: makeover, facelift, update, restyling, refresh. Modelul prezentat de Ford in 2015 este complet nou şi are la bază flexibila platformă CD4, punctul de pornire a modelelor de dimensiuni medii precum Mondeo, Galaxy, S-Max dar şi a unor modele de peste ocean, precum Lincoln MKZ sau Ford Explorer.

Ford-Edge_4

Vizual, noul Edge iese in evidenţă printr-un design solid şi robust, fără a fi totuşi lipsit de anumite trăsături fine. Fiind deosebit de bine proporţionat, mărturie fiind jantele de 20″ care sunt foarte bine încadrate de caroserie, acesta este perceput mai compact decât este în realitate: acesta se întinde pe o lungime de 4,77m şi o lăţime de 1,92m. Partea frontală se remarcă prin liniile puternice,  în centrul atenţiei fiind situată grila hexagonală întâlnită şi la noul model Taurus. In partea din spate, stopurile cu tehnoligie LED sunt armonios integrate cu grila transparentă de pe haion, lăsând impresia unui element continuu pe toată lăţimea maşinii. In funcţie de echiparea aleasă, există modificări discrete ale exteriorului, pe piaţa din Statele Unite, fiind disponibile 4 variante de echipare: SE, SEL, Titanium si Sport. Dacă primele două nu includ modificări majore ale exteriorului, echiparea Titanium aduce în plus capace vopsite în culoarea caroseriei pentru oglinzi şi manerele usilor, ornamente cromate si jante de 20″. Echiparea Sport oferă un model special de jante precum şi bara faţă, bara spate şi praguri redesenate şi vopsite în culoarea caroseriei, bara din spate integrând elegant evacuări duble, cromate, tip paralelogram.

Radiografie.

Ford-Edge_6

Noul Edge a fost refăcut pornind de la cele mai mici detalii, având mereu în vedere că potenţialii clienţi dorest un produs cu un nivel ridicat de calitate, puternic şi special. Cu o caroserie mai rigidă ca niciodată şi o suspensie acordată  astfel încât să respecte cele mai înalte standarde globale, noul Edge este un High-tech Utility Vehicle care va oferi o experienţă unică de condus, pe care clienţii o vor simţi încă din primele momente petrecute la volan.“, a declarat Judy Curran, directorul pentru gama de autovehicule de la Ford. Structura cu totul nouă a caroseriei autoportante și suspensia reproiectată, – față și spate – dezvoltată special pentru a izola mai bine imperfecțiunile din calea de rulare și de a absorbi zgomotul fără a compromite manevrabilitatea, sunt 2 elemente cheie pentru îmbunătăţirea comportamentului dinamic. Structura monococă (având 1,772kg în varianta cu tracţiune faţă şi 1,850kg în varianta cu tracţiune integrală), beneficiază la puntea din faţă de o suspensie tip McPherson cu braţe inferioare în formă de L, iar la puntea din spate de o suspensie multibraţ cu arcuri elicoidale şi bară stabilizatoare de 23mm. Toate acestea au permis o diminuare a ruliului cu 20% şi o amortizare net ameliorată. Prin utilizarea a unor oţeluri înalt-aliate în zone cheie, caroseria noului Edge reprezintă o platformă mult mai bună pentru noua suspensia. Prin comparaţie cu generaţia anterioară, noul Edge prezintă o creştere cu 26% a ridigităţii la încoviere şi cu 16% a rigidităţii la torsiune. Toate aceste lucruri, alaturi de atentia acordata izolării mai bună a suspensiei , au dus la valori foarte joase ale criteriilor NVH (Noise, Vibration, Harshness), noul Edge oferindu-le ocupanţilor o călătorie silenţioasă, indiferent de condiţiile de drum.

3 motoare, deocamdată. Diesel pentru Europa?
Noul Edge este deja la vânzare pe piaţa din Statele Unite ale Americii, unde sunt disponibile 3 variante de motorizare: un motor V6 de 3,5 litri (clasicul Duratec 35), preluat de la generaţia anterioară, şi două noi motoare EcoBoost, unul de 2 litri cu 4 cilindri aşezaţi în linie şi unul de 2,7 litri cu 6 cilindri aşezaţi în V. Primul motor nu ofera nicio surpriză, acesta prezentându-se în varianta cunoscută de la alte modele: este un motor aspirat, cu distribuţie variabilă, având blocul şi chiulasele din aluminiu. In schimb, cele două motoare EcoBoost, care suntem convinşi că vor ajunge şi în Europa, sunt unităţi noi sau îmbunătăţite.
Ford-Edge_8Motorul EcoBoost de 2 litri, oferind 245cp si 375Nm, este o versiune net îmbunătăţită a versiunii deja existente pe piaţă. Acesta beneficiază de tehnologie twin-scroll care permite o optimizare mai bună a fazelor distribuţiei, rezultatul fiind o eficienţă mai mare şi o ameliorare a timpului de răspuns al turbinei. Un bloc motor complet nou, din aluminiu, căruia i s-a adăugat un arbore de echilibrare tot din aluminiu, au permis o reducere a masei motorului cu 3kg. Printre alte îmbunătăţiri se numără pistoanele mai uşoare, o galerie de evacuare complet redesenată, integrată în chiulasă şi un nou sistem de injecţie directă care permite o atomizare mai fină a combustibilului. Toate acestea au pavat calea către mărirea raportului de comprimare de la 9,3:1 la 9,7:1, ajutând la îmbunătăţirea consumului de combustibil, valorile declarate de producător fiind încurajatoare: 11,7 l/100km şi 7,8 l/100km, cu o valoare medie de 9,8 l/100km. Nici performanţele dinamice nu sunt mai prejos, noul Edge 2.0 EcoBoost sprintând, în varianta cu cutie de viteze automată cu 6 rapoarte, de la 0 la 100 km/h în 7,7 secunde.

Ford-Edge_7Motorul EcoBoost de 2,7 litri, care echipează varianta Sport, completează gama de motoare, aducând un plus considerabil de performanţă noului Edge. Noua unitate beneficiază de supraalimentare dublă, împrumutând din durabilatea motorului diesel Ford Super Duty Power Stroke®: Ford declară că blocul motor realizat din fier grafit compactat, în combinaţie cu cadrul din aluminiu şi baia de ulei din materiale compozite, oferă o rigiditate remarcabilă, păstrând dimensiuni compacte şi un control excepţional al valorilor NVH. Compact şi eficient, acest nou motor pune la dispoziţia soferilor 310cp şi 475Nm, făcând din Edge Sport cel mai performant Edge de până acum. Acest motor vine în pachetul Sport şi cu o serie de modificări la nivelul suspensiei. Edge Sport are, atât pentru puntea din faţă cât şi pentru cea din spate, bare antiruliu cu 15% mai rigide decât ale modelului de bază, arcuri cu 10% mai rigide şi amortizoare cu diametru mai mare la puntea din spate.

Ford-Edge_10In Europa, piaţa SUV-urilor a crescut de la 9% în 2008 la 21% în 2014, deci momentul este ideal pentru introducerea noului Edge pe bătrânul continent. In plus, Ford are deja disponibile 2 variante de motorizare adecvate gusturilor europene, aşa cum explica Craig von Essen, de la departamentul de comunicări internaţionale. Este vorba despre motorul 2 litri Duratorq TDCI, propus cu 2 variante de putere, ambele fiind deja disponibile şi pe alte modele precum Mondeo sau Kuga. Prima este cea de 180cp şi 400Nm (cu un nivel al emisiilor de CO2 de 149 g/km) şi una de 210cp şi 450Nm (cu un nivel al emisiilor de CO2 de 159 g/km). Prima variantă va fi oferită cu o cutie manuală cu 6 trepte de viteză, pentru a doua fiind disponibilă o cutie automatizată PowerShift cu 6 trepte de viteză.

Ford-Edge_9Toate cele 3 motoare disponibile pe continentul nord-american sunt oferite atât cu tracţiune la puntea din faţă cât şi cu tracţiune integrală, singura cutie de viteze disponibilă fiind una automată cu 6 rapoarte, SelectShift®­. Şoferii pot alege între două moduri de funcţionare, “Drive” sau “Sport”, ambele moduri oferind posibilitatea de a schimba treptele prin intermediul padelelor situate pe volan, oferite standard pe toate echiparile. De menţionat este faptul că modul de funcţionare al cutiei automate este “live and drive“, adica treptele de viteză pot fi schimbate oricând prin intermediul padelelor, şoferul nefiind obligat să comute în modul “Sport” pentru a le putea folosi. Tradiţional, modul “Sport”  oferă o lege de schimbare a treptelor de viteză mai agresivă, permiţând motorului să funcţioneze la turaţii mai ridicate, menţinând treptele inferioare mai mult timp, pentru a permite sprinturi mai rapide. Sistemul de tracţiune integrală este unul complet electronic, şoferul neavând acces să comute între diferite moduri de funcţionare. Cuplajul interaxial are la bază un ambreiaj controlat electronic şi poate să transfere fluxul de putere către puntea din faţă sau din spate, direcţionând până la 100% din putere acolo unde este necesar.

Ford-Edge_12

Tehnologie din abundenţă si calitate pe placul europenilor. Ce este nou?

Edge vine in Europa sa completeze gama de crossover-e Ford, alaturi de nou-lansatul EcoSport si cunoscutul Kuga. Fiind pozitionat in partea superioara a clasei sale, acesta ofera 5 locuri pentru pasageri si un spatiu interior net superior concurentei, pastrand pretul competitiv. Dimensiunile interioare, alaturi de raportul excelent pret / dotari, despre care veti putea citi in continuare, ne fac sa credem că varianta europeană a lui Edge va fi un concurent serios pentru Volvo XC90 sau Volkswagen Touareg.

Ford-Edge_16Ne-am străduit să atingem cele mai inalte standarde de calitate in dezvoltarea noului Edge. Ideea de bază nu a fost doar să creăm un interior şi un exterior cu nivel ridicat de calitate, ci sa oferim clientilor o experienta holistica,” a declarat Kim Cape, manager de marketing, intr-un comunicat oficial. Pozele prezentate par să confirme spusele celor de la Ford. Cusăturile din materialele textile sau din piele sunt mai strânse şi mai consistente, interiorul fiind desenat în aşa fel încât liniile de întrerupere să fie reduse. Au fost regândite zonele de la îmbinarea dintre feţele uşilor şi consola centrală, simplificând punctele de contact şi reducând posibilele probleme de aliniere, iar suprafeţele cu materiale moi şi plăcute la atingere au crescut. Pentru interior vor fi disponibile combinaţii de materiale textile sau piele, nelipsind dotări precum sistemul de încălzire şi/sau ventilare pentru scaunele din faţă, sistemul de încălzire pentru volan sau sistemul de încălzire pentru bancheta. Spaţiul oferit pasagerilor este mai mare faţă de generaţia precedentă datorită dimensiunilor crescute şi a designului inteligent al noilor scaune, mai subţiri şi cu susţinere laterală mai bună, iar acoperişul Panoramic Vista Roof de 1,2 m desăvârşeşte senzaţia de deschidere, iluminând puternic interiorul.

Ford-Edge_14Din punct de vedere vizual, interiorul lui Edge urmează îndeaproape linia începută de noul Mondeo. Pe consola centrală tronează un ecran tactil de 8″ prin care se comandă interfaţa SYNC cu MyFord Touch, sub acesta regăsindu-se comenzile fundamentale pentru unitatea audio şi climatizare. Pe tunelul median, de-o parte si de alta a selectorului cutiei automate, se regăsesc comenzile pentru sistemul de încălzire a volanului, senzorii de parcare şi sistemul de parcare automată.
Toate echipamentele regăsite pe piaţa nord-americană vor fi aduse şi în Europa, majoritatea fiind deja disponibile şi pe Mondeo. Printre acestea, menţionăm pilotul automat autoadaptiv care reduce viteza şi emite semnale acustice în cazul detectării unei posibile coliziuni frontale pe baza informaţiilor primite de la radar şi camera amplasată frontal, sistemul pentru avertizarea existenţei unui autovehicul în unghiul-mort (BLIS) sau sistemul de menţinere a benzii “Lane Assist“. Nu vor lipsi nici sistemul de deschidere a haionului fără atingere sau binecunoscutul airbag-ul integrat în centurile locurilor din spate, dotare oferită în premieră mondială de Ford pe Mondeo.

In paletarul tehnologic al noului Edge se vor regăsi şi noutăţi. Sistemul de asistenţă la parcare poate parca autovehiculul atât în paralel cît şi în perpendicular, oferind totodată opţiunea de a scoate autovehiculul din spaţiul respectiv. O noutate pentru autovehiculele Ford este şi camera montată pe bara din faţă, cu unghi de vizualizare de 180 grade şi sistem de spălare a lentilei. Senzorii de parcare laterali vor folosi algoritmi de calcul care, pe baza vitezei de deplasare şi a unghiului volanului, vor avertiza şoferii în cazul existenţei pericolului de coliziuni cu obstacole din jur rămase neobservate.

Ford-Edge_17

In final.

 Analizând informaţiile disponibile până acum şi citind opinii de peste ocean, putem spune că aşteptăm cu mult interes să vedem în realitate pe noul Edge. Deocamdată, informaţiile exacte date de Ford despre caracteristicile versiunii europene sunt puţine. In afară de datele motorizării Duratorq TDCI, vor fi oferite două niveluri de echipare: Titanium şi Sport, preţurile urmând să înceapă din jurul cifrei de 35,000€. Este posibil ca versiunea Sport să nu fie oferită sub această denumire, ci mai degrabă Titanium S sau poate chiar ST. Acest lucru rămâne de văzut, mai multe informaţii putând fi dezvăluite cu ocazia expoziţiei IAA de la Frankfurt pe care o aşteptăm cu nerăbdare.

Text: Ionuţ Stoica / Foto: netcarshow.com media.ford.com / Surse: media.ford.com moniteurautomobile.be