Noul Ford Focus mk4 – Tu ce focus ai?

Am avut ocazia astăzi să testez corespunzător noul Ford Focus, într-un regim destul de variat de trafic: oraș, drum național, autostradă și circuit. Variantele de echipare pe care le-am testat au fost cele de top: Titanium, ST Line și Vignale, cei de la Ford nu aveau și un Trend printre mașinile de test. Încă de la bun început se observă faptul că platforma este foarte nouă, nu sunt decât foarte puține lucruri moștenite de la modelele vechi. Sunt multe elemente de design inedite, unghiuri care par destul de non-Ford pentru mine, dar, pe ansamblu mașina este foarte reușită.

Mi-a plăcut mult atenția sporită pentru detalii care mie mi se par minore, cum ar fi unghiurile discrete ale plafonului care direcționează apa de ploaie departe de portiere, ergonomia spațiilor de depozitare și a comenzilor, vizibilitatea îmbunătățită față de generația precedentă. Cutia de viteze este o altă evoluție semnificativă, in ambele variante: manuală și automată. Am condus 1.5 EcoBoost manual și cutia se simte mult, mult îmbunătățită: este ca și cum ar fi electrică: feed-back corect, cursa scurtă (pentru o mașină de stradă), fără loc de greșeală, foarte ușor de folosit. Automata e interesantă: nu e o schimbare drastică față de vechiul PowerShift cu 6 trepte în ceea ce privește ușurința în folosire, dar este mai lină: eu nu am reușit să o fac să ezite sau să smucească deși la modelul anterior îmi ieșea destul de repede. Mi s-a părut interesant și stilul în care ia decizia de schimbare a treptei, diferit în funcție de modul de conducere ales: Normal, Eco sau Sport.


Motorizarea de pe platforma nouă este, de asemenea interesantă: noul diesel 1.5 EcoBlue are 300Nm în ambele variante (95 și 120CP) și trage foarte, foarte bine în comparație cu vechiul Duratorq DV10F 1.5 (120CP) . Modelul ăsta cred că mi-a plăcut cel mai mult, mai ales pentru că am condus varianta automată, echipată și cu „Co-Pilot360”, varianta de top a sistemelor de asistență.

 

Farurile reprezintă o mică revoluție la Focus Mk4. Sunt oferite trei tipuri: halogen clasic, LED și LED adaptiv. La mașinile cu LED adaptiv am observat și sistemul de spălare, cele simple nu aveau așa ceva.

Sistemele de asistență sunt un pas înainte: Co-Pilot 360 însumează mai multe sisteme inteligente, unele utile în traficul de zi-cu-zi altele în cazuri extreme:
Adaptive Cruise Control: clasic, ca la generația anterioară pe manuale, deștept pe automate – are Stop&Go și centrare pe banda de mers. Este foarte de ajutor la mersul pe autostradă, dar și pe drumurile naționale, foarte ușor de folosit și configurat, poate frâna automat atunci când apar limite de viteză, păstrează mașina în permanență pe banda ei și reduce viteza după mașina din față, chiar și dacă aceasta oprește complet. Pleacă singurică de pe loc dacă mașina din față staționează mai puțin de trei secunde, trebuie să apeși accelerația sau butonul „Resume” dacă staționarea durează mai mult. Ford susține că pilotul automat Co-Pilot 360 are nivelul doi de autonomie, ceea ce este o evoluție serioasă față de modelele anterioare.
Lane Asist: cam ca la generațiile anterioare pe cutiile manuale, corectează direcția doar în cazuri extreme, parcă o idee mai devreme și mai lin, totuși. Doar pe automate menține mașina pe centrul benzii, din ce am văzut eu.
– Avertizarea de unghi mort: a primit un mic upgrade. Ford susține că acum și încearcă să evite o eventuală coliziune acționând atât frâna cât și direcția. Nu am avut ocazia să testez, așa că ii cred pe cuvânt.
Asistență pre-coliziune: în plus față de generația anterioară acum „vede” atât alte mașini dar și pietoni sau bicicliști. Folosește camera și radar-ul și pare să fie foarte eficient. Atât de eficient încât organizatorii nu au folosit manechine pentru a ne demonstra felul în care funcționează, ci s-a oferit voluntar chiar Bogdan Marișca, cunoscutul pilot de raliu de la Napoca Rally Academy. Inutil să spun că sistemul a funcționat de fiecare dată, fără rateuri. Aici ar mai fi de spus și că, deși foarte precis, sistemul te lasă sa iei singur decizii: dacă depistează că frânezi nu va acționa frâna în locul tău, vei avea libertatea de a decide singur. Dacă, în schimb, nu reacționezi va face ce știe mai bine evitând un accident din timp și în siguranța.
Asistență post-coliziune: este o premieră la Ford și aduce în plus corecția traiectoriei în cazul unui accident, încercând să prevină derapajul sau răsturnarea post-impact.
– Sistemul de parcare automată: pe cutiile automate este, de-acum, în întregime autonom. Acum apeși butonul ca să își caute locul și, odată găsit, treci în Neutru, ții apăsat butonul de parcare automată iar mașina va parca singură, total de capul ei. Va schimba treapta de viteză si va vira după necesități iar la sfârșit va pune selectorul de viteze în Park pentru ca ție să îți fie mai ușor. Pentru prima dată pe Focus, asistența la parcare va și scoate mașina din locul înghesuit unde a băgat-o mai devreme, la fel de simplu și ușor.

Interiorul este, de asemenea, complet nou. Mie liniile design-ului interior mi-au lăsat o impresie de Mustang clasic în zona planșei de bord, poate din cauza unor contururi pătrățoase în zona laterală. Materialele, în schimb, sunt la nivelul la care te aștepți de la clasa asta: suprafețele unde intri în contact direct sunt plăcute la atingere, cu texturi îmbunătățite. Drăguță idee au avut atunci când au pus un capitonaj textil în buzunarele ușilor și atunci când au adăugat material moale în zona genunchilor de la pasager și șofer.

S-a mai scris mult despre Sync3, dar de la noua Fiesta încoace mie mi s-a părut lipit cu super-glue în mijlocul bordului. Și la FF4 este fix la fel dar, după cam o oră de utilizare mi-am dat seama că este în regulă: ajungi ușor la el, nu se reflectă lumina prea tare în el și se vede perfect. Mi-a plăcut încărcătorul wireless integrat, este la îndemână și Sync3 te avertizează atunci când telefonul s-a încărcat complet.

Tot la interior observi din prima spațiul mărit, în special pentru pasagerii din spate. Au reușit manevra asta reducând volumul scaunelor din față și micșorând spațiul ocupat de tunelul central. Trapa panoramică este drastic schimbată, plafonul este integral din sticlă iar partea din față glisează elegant lăsând un spațiu mult mai mare în comparație cu modelele anterioare.


Break-ul stă mai bine la dotări în comparație cu hatchback-ul: are rabatare automată a banchetelor spate, din portbagaj, deschidere automată a portbagajului (ca la Kuga) și suport pentru depozitarea ruloului – foarte ingenios – în zona roții de rezervă. Spațiile de depozitare sunt, de asemenea, mai multe decât la hatchback, tot în zona roții de rezervă.


Comenzile pentru climă sunt un pic schimbate, modul Auto are acum trei setări de intensitate iar butoanele de pe consola centrală sunt mai mari și mai ușor de utilizat.
Sistemul B&O Play de pe variantele de top (ST Line și Vignale) e foarte bun, neașteptat de bun. Nu i-am crezut pe cei de la Ford când ne-au zis că e mult evoluat și am testat pe îndelete – m-a dat pe spate.

Eu am testat mașini cu suspensia multi-link nouă, care, de asemenea mi s-a părut un mare pas înainte în comparație cu FF3. Ține legătura cu drumul mai bine, nu protestează deloc, a fost dificil să o duc la limite pe circuit. Chiar foarte dificil pentru mine, dar eu nu am deloc veleități sportive. Pe circuit am fost convins de multe ori că voi ieși în decor, dar nu a fost așa – spre amuzamentul evident al instructorilor de la Napoca Rally Academy.

Despre motoare ar fi multe de spus probabil, dar pentru unul ca mine alegerea este acum foarte dificilă: Diesel sau benzină? Diesel-ul este acum mai lin în utilizare (din nou, cutia asta automată îl ajută mult), benzina de 182CP a devenit interesantă. Mai ale zgomotul pe care îl produce care este setat fix cum trebuie. Un pic gutural, un pic sport, un pic elegant, fără excese, fără chestii inutile. Trage bine cam în orice regim, dar la 8000rpm intră în limitare brusc, fără să îți dea de știre: nimic nu îți zice că ar fi cazul să schimbi. Nici zgomotul nu crește și nici nu se simte că ar ajunge la limită. Pur și simplu se oprește acolo, ca și cum ar fi lovit un zid. Ar fi interesant de testat și Diesel-ul nou de 2 litri 150CP, dar sunt convins că volumele mari vor fi pe 1.5 diesel și benzină.

Ce nu mi-a plăcut
Eu sunt destul de nepretențios și am văzut FF4 de mai multe ori înainte de a-l putea conduce. Inițial am văzut un ST-Line și un Vignale pre-producție, la FordFair în august și le-am reproșat calitatea îmbinărilor la interior: aveau câteva plastice puse aiurea, erau deja deplasate de la locul lor. Mânerele exterioare mi s-au părut ciudate, este un sistem nou care nu mai are chederul de protecție, lovesc în caroserie și probabil că în timp aici o să apară zgârieturi. Materialele mi s-au părut inițial slăbuțe, dar după ce am condus mai mult mi-am dat seama că sunt exact ce trebuie, unde trebuie.
Sync3 m-a supărat rău, in schimb: încă nu au adăugat limba română!

Mulțumesc Ford Romania pentru invitație la eveniment.

Comments:0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *